Fædrelandsvennen glemte oss

I forbindelse med valget til EU-parlamentet i juni trykket Fædrelandsvennen en oversikt over de partiene eller partigruppene som stilte. Dette var en tabell hvor hver av de europeiske partigruppene hadde ei kolonne, og nedenfor deres navn og logoer var det egne rader for de norske partiene som var medlemmer i de europeiske partiene, og for dem som sympatiserte. Det var en god oversikt som hjalp til å sortere det politiske landskapet. Og det var fint fordi den minte oss på at selv om vi ikke er med i EU, så er nordmenn med i mange nettverk av politikere og politisk interesserte i Europa som sammen jobber mot sine felles mål. Jeg likte den oversikta godt.

Men en ting fikk meg til å stusse: I den norske ruta, under de europeiske grønne, var det helt tomt. Ingen MDG-logo, null og niks. Hvorfor det? Visste ikke redaksjonen om oss? Selv om vi i årevis har vært representert i kommunestyret? Eller regnes vi som for uviktige til å nevnes?

European Greens/European Green Party (EGP) har altså et norsk medlemsparti som heter Miljøpartiet De Grønne (MDG), og som stiller liste til stortingsvalget i alle fylker. Norske De Grønne har sluttet seg til samme fellesmanifest som partiet til Eva Joly og de andre grønne partiene i Europa. Vi står for de samme verdiene og har de samme målsettingene som dem, og vi er aktivt med i EGP. Som mange sikkert har fått med seg, gjorde de europeiske grønne et veldig godt valg til EU-parlamentet.

Vi er ikke uviktige! Vi er det eneste virkelig grønne partiet i Norge, det eneste norske søsterparitet til Ecologie/Les verts, Die Grünen, Ecolo, Miljöpartiet de Gröna og de andre.

Vi må naturligvis selv sørge for å synes i valgkampen, så langt ressursene våre strekker til. Men er det rimelig at Fædrelandsvennen overser oss så fullstendig?

Ragnhild Tønnesen
2. kandidat