Fotocredit:

Vår toppkandidat til Stortinget

Eivind Trædal fra Tvedestrand er stortingskandidaten vår. Vi i MDG i Aust-Agder  skal gjøre alt vi kan for at Sørlandet skal få en stortingsrepresentant som virkelig er i stand til å stå på for landsdelen – og for hjertesakene til Miljøpartiet De Grønne.

juni 12, 2017

Eivind Trædal (f. 1985) har lang fartstid fra miljøbevegelsen, helt siden han engasjerte seg lokalt for miljøarbeid i Natur og Ungdom. Eivind har en bachelor i statsvitenskap og en mastergrad i tverrfaglige miljøstudier ved Universitetet i Oslo. Han har jobbet som rådgiver i Naturvernforbundet, som redaksjonssekretær i Klassekampen og som redaktør i Natur og Ungdom. Han og sitter i dag i Oslo bystyre. I tillegg er han politisk rådgiver på Stortinget.

Hjertesakene

Blant sakene han brenner for, er utbygging av hurtigtog til Sørlandet, omlegging av norsk økonomi bort fra olje til nye grønne næringer, en mer human asylpolitikk og at folk skal få mer fritid og mindre kjøpepress.

Livskvalitet

–          Det er ikke uten grunn at Oslo i dag har en byråd og en bystyrerepresentant fra Sandøya. Vi har vokst opp med trygghet, nærhet til naturen i et bilfritt lite samfunn ute i havgapet. De Grønne jobber for økt livskvalitet, vern av naturen og sterke lokalsamfunn over hele landet, av samme typen jeg selv har vokst opp i.

Ny jernbane skal gi løft

–          Jeg begynte å engasjere meg for hurtigtog til Sørlandet for 17 år siden. Nå sier Regjeringa at det vil ta minst 17 år til før vi får bygd «genistreken» mellom Vestfold og Sørlandet. Det er helt utrolig! En raskere togforbindelse nordover og sørover vil løfte hele regionen, og gi oss et felles arbeidsmarked med nabofylkene.

Ut med Frp

–          Vi går til valg på å kaste Frp ut av regjering, og stille knallharde miljøkrav til Ap og Høyre. De Grønne snuser på sperregrensa. Hvis vi klarerer den, vil det være det største politiske jordskjelvet på  minst 30 år. Det vil være et velfortjent spark bak til norske politikere som år etter år har stemt for å følge oljebransjen mot stupet, konstaterer Eivind.